۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۸:۱۶

در مراسم رونمایی کتاب بیان شد؛

«فقه، سیاست و حکومت» سرمایه‌ای برای شبکه‌های رادیو و تلویزیون

«فقه، سیاست و حکومت» سرمایه‌ای برای شبکه‌های رادیو و تلویزیون

حسن خجسته درباره کتاب «فقه، سیاست و حکومت» نوشته علی دارابی و مسعود مطلبی بیان کرد که می‌تواند سرمایه‌ای برای شبکه‌های رادیو و تلویزیون باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مراسم، آیین رونمایی از کتاب «فقه، سیاست و حکومت» نوشته علی دارابی و مسعود مطلبی پیش از ظهر امروز ۱۹ مهرماه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای مراسم آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در ارتباط زنده تصویری و طی سخنانی به بیان ویژگی‌های این کتاب پرداخت.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم با اشاره به استقبال گسترده از این کتاب گفت: به همین دلیل کتاب در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسیده که نشان‌دهنده موفقیت نویسندگان در پرداختن به مسئله است، اثری که در جامعه حوزوی و دانشگاهی، مخاطبان فراوانی یافته است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه «فقه، سیاست و حکومت» در هفت فصل و پنج ضمیمه تنظیم شده است گفت: به لحاظ موضوعی و محتوایی، این اثر دارای ویژگی‌های متعددی است.

وی در ادامه با اشاره به عناوین فصول مختلف این کتاب عنوان کرد: نویسندگان به نظر اهل سنت هم در ابواب فقه و در فصل نخست پرداخته‌اند که این امر به ویژگی جامعیت کتاب افزوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در فصل دوم به ادوار مختلفی که نظریه ولایت فقیه مطرح بوده پرداخته شده، امری که لازم بود از منظر تاریخی حتماً مورد مطالعه قرار گیرد چرا که هر چند این مسئله در دوره‌های مختلف وجود داشته ولی امام راحل (ره) بود که فقه را به این شکل وارد زندگی اجتماعی کرد و نظامی مبتنی بر ولایت فقیه را بنیان نهاد.

وی افزود: این کتاب به خوبی مکاتب فقهی مختلف را تبیین کرده به همین دلیل لازم است حوزویان و دانشگاهیان حتماً آن را مطالعه کنند زیرا تاریخچه فقه، ادوار مختلف آن و همه مکاتب مهم در آن مورد بررسی قرار گرفته است.

محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شبهاتی که علیه مسئله ولایت فقیه ترویج می‌شود، گفت: آقایان دارابی و مطلبی از این منظر شایسته تکریم هستند که کم کاری امثال من را جبران کردند. ما باید زودتر از این به نگارش چنین موضوعی می‌پرداختیم. از آنها خواهش می‌کنم تا این کار بزرگ را رها نکنند و این کتاب را به جلدهای چندم برسانند. مخاطب این کتاب، تنها جامعه دانشگاهی نیست، بلکه هر کسی است که دل در گرو یافتن حقیقت بسته است. ویژگی این کتاب این بوده که مخاطب بدون پیش نیاز هم می‌تواند آن را بخواند.

وی تصریح کرد: مهمترین نکته، امانت دار بودن نویسندگان آن است که به وجهه اخلاقی آنها مربوط می‌شود. هر نقطه از کتاب را خواندم، نقطه‌ای نبود که از منبعی که در کتاب آورده شده بود، آن را ذکر نکرده باشند. این نکته اخلاقی در این روزگاری که رسم و حقوق مالکیت معنوی رعایت نمی‌شود، بسیار اهمیت دارد. آنها با قلم مناسب این نکات را به نگارش درآوردند.

اسماعیلی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد نسل جوان و دانشگاهی کشور که به دنبال کشف حقایق هستند با بهره‌گیری از مباحث کتاب در بازنشر آن سهیم شوند.

بررسی آثار عملی نظریه ولایت فقیه در ساختار جمهوری اسلامی

علی دارابی استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر هم در این مراسم در سخنانی بیان کرد: در باب ضرورت تالیف این کتاب باید گفت بیش از دو دهه تدریس درس «فقه سیاسی» در دانشگاه و خلأ کتاب و منبعی روان برای مخاطب دانشجو و طلبه و نسل جوان، ما را بر آن داشت که به نگارش کتاب همت کنیم و برای این منظور بیش از صدها کتاب و هزاران مقاله که ۴۰۰ مورد از آنها در کتاب ذکر شده مورد مطالعه قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «نظریه ولایت فقیه سابقه‌ای هزار ساله در فقه شیعه دارد» خاطرنشان کرد: در این کتاب تلاش کرده‌ایم راوی صادقی برای مستندسازی و روایت این تاریخچه هزار ساله باشیم به همین منظور بیش از پنج سال مطالعه، پیش‌زمینه نگارش کتاب بوده است.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مبتنی بر نظام ولایت فقیه و مردم‌سالاری دینی است و بر این اساس سعی بر این بوده که در کتاب حاضر، سیر تطور و فراز و فرودهای نظری و عملی این نظریه در تجربه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی با رعایت صداقت، صراحت و امانتداری، مورد واکاوی و بررسی قرار بگیرد، در واقع کتاب می‌تواند بستری برای عملیاتی کردن بیانیه گام دوم نیز باشد.

دارابی با اشاره به ویژگی‌ها و نوآوری‌های کتاب «فقه، سیاست و حکومت» گفت: سه نظریه مطرح در حوزه ولایت فقیه یعنی نظریه انتصاب، انتخاب و امور حسبیه در ادوار و زمانه‌های مختلف همراه با بررسی مکاتب و نظریه‌های فقیه و دینی و سرآمدان و صاحب‌نظران هر نظریه در این کتاب گردآوری شده است.

دارابی با اشاره به پیوست‌های کتاب حاضر گفت: شبهه‌شناسی ولایت فقیه و پاسخ به آنها، واژگان، مفاهیم و اصطلاحات فقهی، فرق و مکاتب و سلسله‌های مذهبی و سیاسی، نام‌آوران، مشاهیر و مفاخر حوزه مطالعات فقهی و گاهشمار تحولات فقه، سیاست و حکومت، کتاب را خواندنی‌تر کرده‌اند و پشتوانه علمی کتاب را نشان می‌دهند.

این استاد دانشگاه افزود: راهی نو با نگارش این کتاب آغاز شده زیرا معتقدیم نظام ولایت فقیه مبتنی بر مردم‌سالاری دینی نیاز به نظریه‌پردازی، تئوری‌پردازی، تتبع و تحقیق و پژوهش از یک سو و باز تعریف و اصلاح رفتاری و شیوه‌های حکمرانی مبتنی بر آن بر اساس مقتضیات زمان و مکان دارد.

وی تصریح کرد: برای تحقق بیانیه گام دوم و حیات طیبه ۴۰ ساله دوم انقلاب با نگاه آینده‌پژوهی و آینده‌نگری، لازم است نظریه‌پردازی در اندیشه و اصلاح مستمر در عمل با هدف کارآمدی و حرکت به سمت حکمرانی خوب و تحقق مردم‌سالاری دینی، در دستور کار قرار بگیرد.

دارابی در خاتمه سخنانش گفت: بسیار خوشوقتیم که اعلام کنیم چاپ سوم کتاب «فقه، سیاست و حکومت» امروز همزمان با آیین رونمایی کتاب توسط جهاد دانشگاهی به زیور طبع آراسته شده است همچنین کتاب جدیدم با عنوان «توسعه سیاسی در جمهوری اسلامی ایران» که بیش از ۱۰ سال است در دست مطالعه، تحقیق، فیش‌برداری و نگارش آن هستم به لطف الهی در سال جاری توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر خواهد شد.

کتابی که پنج کتاب است

در ادامه نیز حسن خجسته کارشناس رسانه عنوان کرد: آقایان دارابی و مطلبی با یک بنیاد فکری سراغ موضوع فقه رفتند. باید بگویم که کتاب شما پنج کتاب است، یعنی از فصل یک تا فصل ششم یک جلد به حساب می‌آید و فقصل ششم هم یک جلد مستقل بوده و فصل هفتم هم یک جلد دیگر است و حتی بهتر است بگویم ضمائم هم یک جلد مستقل است و یک دایرالمعارف فوق العاده به شمار می‌رود.

خجسته خاطرنشان کرد: پیشنهادم این است که عنوان فقه را میان سیاست و حکومت گذاشته شود یعنی از فقه وارد سیاست و حکومت شدن درست است. اگر فقه را میان این دو بگذاریم می‌توانیم به مفاهیمی همچون فقه سیاست، فقه حکومت، سیات فقهی و سیاست حکومتی وارد شویم.

وی در پایان سخنانش بیان کرد: بنظر می‌رسد رسانه‌ها باید بیشتر به فصل ضمائم و هفتم بپردازند که این دو بخش بسیار می‌تواند به آنها کمک کند. فصول قبل برای شبکه جهار و شبکه‌های سیما و رادیویی مناسبت بوده که بیشتر با محوریت معرفتی است. این فصول می‌تواند سرمایه خوبی برای شبکه‌های معارفی باشد. شبکه‌هایی همچون یک، دو، سه، رادیو جوان و ایران هم می‌توانند بیشتر از فصول هفتم و ضمائم بهره مند شوند.

کد خبر 5044744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha